2008-12-28
 11:07:08

Sol!

Halla!
Idag var det antligen lite bla himmel. Har varit sa nedrans mulet de senaste dagarna. Kom saklart maoln runt tretiden, verkar vara nan slags ny standard. Mitt vanstra lar ville tydligen bli lite rott ocksa. Sexigt va?

Det illamandet som Frida drabbades av smog sig aven over pa mig. Vaknade i fredagsnatt av att jag madde sa illa sa jag nastan kraktes. Hatar att krakas, sa tog en ipren och lag still som en dod. Medan jag lag dar och kved fick jag lyssna pa var kara granne nar han valde vilken thaiflicka han skulle ta med in pa rummet. Skrackgrannar verkar vara ett staende inslag pa var resa! Han jamforde tjejernas mer intima delar, och ja.. Efter nagra 'ohhh mister' akte ipoden pa med full volym. Inte latt att somna, men alternativet lockade sadar. Efter nagra timmars kallsvettande var det dags att ga upp. Missa en dag pa stranden vill man ju inte, sa jag hangde pa i tron om att jag var frisk igen. Holl pa att svimma inne pa en kiosk. sa fick springa ut och satta mig med huvudet mellan benen. Halvkul. Pa kvallen var jag enligt mig sjalv frisk igen. Eller? Blev andfadd och svettig av att ata middag, sa tog en tuktuk hem igen. Holl pa att svimma nar jag sa vart jag skulle. Horlsen forsvann och det blev suddigt. Smart kropp. Har druckit vatskeersattning som smakar satan sa nu kanner jag mig, peppar peppar, bra igen. Men tydligen ar min lilla skrutt hemma sjuk sa nu tycker jag synd om honom istallet. Dalig flickvan som inte ar hemma och passar upp pa sjuklingen. Killar som blir saaa sjuka ;)

Klockan sju ska vi mota upp pappa, Camilla och Nathalie och ta bussen in till Phuket. Pappa star ut med en hel del shopping, vet inte vad som har hant! Trodde jag aldrig, strandhang och shopping med papsen ;)

I morgon kommer lilljohansson hit. Frida ska mota honom pa flygplatsen, men jag hanger med pappa o co och ska rida pa elefanter ist! Ska bli kul! Skont att slippa de andra tvas aterforening ocksa for den delen.

Saknar er dar hemma! Mamsen, ge zorpan en puss och sag at honom att sluta gora illa sig!
\Pusspuss
2008-12-26
 11:30:45

Patong

Hello!
Nu ar vi i Patong, Phuket. Lamnade Tonsai en dag tidigare an planerat. Vaknade pa juldagen och tittade ut pa en tokgra himmel som bara skrek ut att det var resvader. Sa vi packade ihop vaskorna och delade en long tail boat med Linda och Kyle till Ao nang. Dar tog vi en taxi till Immigrations for att forlanga vara visum. Men nix pix, det gick inte. Thaimongona har andrat sina visumregler sa det enda vi kan gora ar ett visarun. Vi maste alltsa lamna landet enbart for att fa stanna lagligt i landet de tva sista veckorna. Kasst. Vi spenderar ju pengar och gynnar landet, men ar inte valkomna. Skitland! Da blev vi arga pa Krabi och tog en buss till Phuket. Nar vi kom till busstationen skulle bussen precis ga. Bra tajming om man skulle ha atit frukost eller lunch och haft mer an 1 dl vatten med sig. Men sa var inte fallet! Sa nar bussen stannade i Phuket 3.5h senare runt fyrasnaret var det aningens energitomma tjejer som begav sig mot mat. Inte helt latt det heller visade det sig, men till slut!

Nar vi rullade in i Patong blev vi positivt overraskade! Man har ju hort sa manga skrackhistorier om alla horor bla, men det ar en bara en stor, turistig stad. Med en stor fin strand (typ grekland beach) valfylld av turister. Perfekt stad for daligt vader, vilket vi har nu. Var sol pa formiddagen, men sen har det vart molnigt.

Motte upp pappa, Camilla och Nathalie idag ocksa. Var trevligt! Ska ses ikvall igen och ata middag. Skont att fa kanna sig lite brun. ;) Svart att tanka sig att man sjalv var sadar blek i borjan! Haha!

Nu ska jag snart bege mig ut pa en upptacksfard pa egen hand. Frida ligger pa rummet med huvudvark. Hoppas det gar over snart.

Kram fran en halvsvettig empolajn
2008-12-23
 10:36:19

tonsai beach

Hall dar!
Nu ar jag pa railey beach och njuter av solen. Bor pa grannstranden, Tonsai beach pa samma stalle som Linda. Som tur var svarade hon pa mit sms precis nar vi irrade runt pa railey bland alla hotell och barnfamiljer. En kort batresa senare kande vi oss mer hemma. Pa tonsai bor alla backpacker. Biliigare och roligare folk, vad mer kan man onska?

For att ta oss till railey idag hade vi listat ut att det fanns en gangstig pa kartan. Daremot tror jag vi tog fel. Den upptacksfarden vi ofrivilligt begav oss pa kan omojligen kallas promenad. Snarare sjalvmordsuppdrag! Klattrade runt i branta backar och hasade oss ner for lika branta stup/ Upp och ner, upp och ner. Svettiga i inte sa bra promenadskor. Till slut, efter typ en timme (skulle ta en kvart) var vi framme... blir baten tillbaka!

Har shoppat tva sotra klanningar for 150 kr. Riktiga kap! Nu r det dags for glass i skuggan.

God jul! puss
2008-12-20
 10:59:32

Ljuvliga koh lipe

Halla dar!
Nu sitter jag i skrivande stund och torkar svett fran ansiktet. Varfor har man flakten avstangd? Dumma thailandare.
Nu har vi flyttat till bungalow nummer tva pa denna underbara o. Forsta var ganska sa primitiv. Liten och smaskabbig. Den nya ar lika primitiv, men frasch. Jag hade inga problem med att bo i den gamla, men nu ar det bytt i alla fall.
Duschade under oppen himmel idag. Behovs tydligen inget tak i badrummet. Behovs heller ingen el storsta delen av dygnet. Harligt!

Kanns valdigt bra att ha lamnat langkawi bakom oss nu. Den har on ar fantastisk och lugn!
Har hangt mestadels pa den mindre populara stranden, sunshine beach eller nat sant. Sitter massa tsunami-varningsskyltar overallt sa gissar att den har on drabbades ratt hart. Valdigt manga nybydga bungalows tyder pa det..
Kanns lite skumt!

En annan bra grej med Thailand ar att inte mannen beter sig pa samma vis som i Malaysia. I malaysia ropade alla efter oss och var allmant jobbiga. Nagra var speciellt ackliga. Gick till en bank i skuggan vid stranden for att smorja in mig. Da borjar en kille saga  'hello' flera ggr varpa jag vander mig mot honom for att trevligt svara. Istallet blir jag forbannad nar jag ser att han fotar mig med nan javla kamera. Hans ackliga polare kommer dit och haller pa o hetsar 'come on sexy'. Arg som ett bi flydde jag faltet. Ackliga javlar! Typ direkt efter det bokades avresan darifran. Skito.

Jag har vart extrem dalig pa att shoppa till skillnad fran min medresenar. Vet inte vad som hant! Satsar pa nasta o. Finns liksom inget vettigt har.

Hoppas alla dar hemma har det kanon. Saknar er!
Puss
2008-12-17
 12:12:47

Langkawi, Malaysia

Hej!
Nu sitter jag i ett varmt Malaysia. Fick en varmechock nar jag kom hit!
For att ta oss hit har vi haft en laaang resa. Borjade klockan tio igar morse fran koh chang med bat. Sen buss till Bangkok, var framme typ sex. I varsta rusningstrafiken prutade jag till oss en taxi till rimligt pris. Tog lang tid att komma nan vart men till slut var vi pa bussterminalen. Fick biljetter till sista bussen och pustade ut.

Bestamde oss for att det var dags att ata nat mer an frukten vi at till frukost. Matgudarna tyckte att jag atit tillrackligt nar de gav mig fel mat. Inte den sotsura kyckling med gronsaker o ris. Nej nej. Jag skulle tydligen ata brunt ris med massa agg och skaldjur, Mumma. Eller? Luktade kattmat och var oatligt! Fy vad snuskigt! Klockan ar nu sju, ett dyg efter, och jag har inte atit mer an ett tredjedels pringelsror och ett ror menthos. Smart matintag.
Ska ata sa fort frida ar klar med resedagboken. Sa tacka henne for att jag skriver.

Pa nattbussen till krabi blev man val behandlad. Fick massa olika drickor alldeles gratis :)
Man kunde falla ner satet langt sa det gick bra att sova! Fran Krabi var resan lite krangligare. Tidsramerna de ger en ar alltid fel. Alla thailandare verkar vara storre tidsoptimister an vad jag ar van vid. Aven fast de flesta av mina vanner lider av samma sorts optimism.
Men nu ar vi har! Traffade tva killar, en svensk och en belg, som vi slog folje med. Ska snart mota upp dom for en drink eller tva och ska kanske hyra bil med dom om nagon dag. Aka runt och utforska on for ynka 160 kr per bil och dag. Ska finnas en strand med svart sand har. Kan bli kul att se!

Blir for ovrigt glad av alla kommentarer. Kul att lasa :)

Puss pa er gott folk!
2008-12-15
 11:03:01

Ipod-kris.

Fridas ipod-laddare funkar inte sa nu ar det panik for min del. Pa vart hostel var de hjalpsamma o hade tom en ipodsladd man kan koppla in till datorn. Men min funkade inte att ladda anda. Mkt markligt! Fridas funkade. Vilket nastan gor det hela annu tristare for mig. Om inte hennes heller hade funkat hade jag atminstonde haft nan att prata med under de ofantligt manga timmarna vi ska aka buss. Just my luck. Far roa mig sjalv med att stirra ut genom fonstret. Gaaaah! Tror inte ni forstar min frustration! Skulle nastan kunna borja grata bara for att. Nar man inte har nagra direkta problem om dagarna blir smasaker minst sagt forstorade..

Nej nu ska jag gora nat at mitt problem. Sen blir det grillad mat pa stranden :)

Sista kvallen pa ko chang nu. Aker till Bangkok imorgon. For bat och buss som tar 6.5h betalar vi 300baht, typ 75kr. Ratt billigt. Ar tom chartrat liksom. Skont att slippa med de dar toklangsamma lokalbussarna. Sen tar vi nattbuss fran Bangkok till Krabi. Skulle ta 12-13h. Efter det blir det 5h bat till Langkawi, Malaysia. En ratt kort fard mao ;)

Efter Langkawi blir det hang pa massa oar! Koh lanta tankte vi stanna pa. Sen ska vi forhoppningsvis hitta ratt pa Linda som ska till Railey beach i Krabi. Och mota upp pappsen i phuket. Sen kommer Niclas och efter det bar det av mot Koh Samui och Koh Phangan for fullmoon! Hoppas pa att traffa lite folk da sa jag slipper kanna mig som tredje hjulet. Ska nog ga bra! Finns ju folk overallt! Har ar det dock bara par och barnfamiljer!

Pratade med en svensk kille igar som mest pratade om att roka o blablabla. Han tyckte vi skulle aka till andra stallen an vi tankt. Tror dock att vi ar ute efter olika sorters resor!

Nu ska jag leta upp nat Kodakstalle som hotellet trodde kunde hjalpa mig med min ipod. Hur vet jag inte med det visar sig val!

Wish me luck! Puss
2008-12-14
 11:31:16

Thailand - Ko Chang

Halla halla!
The blogg is back. Nu som reseblogg.
Just nu sitter jag med svidande nos pa ett internetcafe pa ko chang. En harlig o med massvis av malaria.
Frida laste idag i reseboken att man ska gora allt man kan for att undvika myggbett for att det ar en valdigt malariatat o. Kul att vi inte vetat om det de andra tva dagarna som kantats av kliande myggbett. Sa det ar val bara att halla tummarna att vi fatt bjuda pa oss sjalva till godhjartade myggor. Inget hander mig, eller hur var det nu?

En liten summering av resan hittils:

Efter att ha sovit i cirka en timme pa ett hotell i Pattaya bestamde vi oss for att leta reda pa ett nytt, lugnare och billigare, hostel. Vi bodde namligen pa ett hotell mitt i pattayas underbara nattliv. Som bestod av vasterlandska man och horor. Mest horor. Det forsta som hande nar vi rullade inte med taxin pa var gata var att en fet, rosa britt tryckte upp en thailandska mot motorhuven pa taxin och borjade torrjucka. Kanske var ett tecken pa att vanda, men det var vi alldeles for trotta for att gora.

Efter en timmes promenad i Pattaya insag vi att Fridas resebok fran 03 inte ar helt uppdaterad. Vi var ratt less och hungriga och lamnade Pattaya utan nan vidare detaljerad plan pa hur vi skulle ta oss till Ko Chang. Enligt resestallena kunde man bara aka med hotellets buss som gick en gang om dagen. Hell no tankte vi o stoppade en taxi o sa att vi ville till en buss som skulle till ko chang. Innan vi hann blinka satt vi pa en trasig buss pa vag nanstans. Mitt sate satt inte fast sa man fick sitta och balansera. Givetvis hade vi inte hunnit kopa med oss nan mat. Men hallt i oss massa vatten vilket gjorde sig pamint ratt omgaende. Behovde bara vanta 7 h och 2 bussbyten och en batfard innan toa fanns.

Pa baten kom en kille fram o sa att han kunde fixa billigt boende. Vi var naiva nog att tacka ja. 500 baht var ju billigt, och skjuts till hotellet lat ju bra. Bungalowen bestod av en halmsang hard som sten och en dusch som skickade ut larver ist for duschstralar. Tack Gud sa vi och lamnade stallet efter annu en natt utan somn. Vi fick skjuts i en karra som satt pa en moppe till en taxi. Stabilt, nej.

Vi hittade boende for 50 kr var per natt i en stuga utan larver men med en stor bild pa kungen. Var mkt battre sa dar har vi bott tva natter nu. Dessvarre har vi en granne from hell. Vi hatar honom mer an vad vi nansin har hatat en okand rastafari snubbe. Han ar vaken jamt. Knarkar tror vi. Hur kan man annars jamt vara vaken? Det enda han gor ar att dricka ol pa altanen och ata ris med sin thailandska. Usch! Han pratar o raggar pa horor om natterna. Det enda som skiljer oss ar ett myggnat. Blev galen har om natten och hyschade hogre an nagonsin. Da vart han tyst. 1-0 till Emmie :)

Idag pa stranden fotade en konstig thailandare oss. Markligt.

Nej nu har ni nog fatt nog av min reseberattelse. Later som vi inte har det bra men vi har det toppen.
Ater middag med ol for 30 kr. Billigt som tusan. Har fatt massage och pedikyr och har inhandlat en fin prickig bikini.

Puss o kram julgran (finns en san har pa stranden..)